Walkyria Maria Monte Mor

Área
Estudos Linguísticos e Literários em Inglês
Situação Funcional
Aposentado Ativo na Pós-Graduação
Credenciado para Orientar
Mestrado e Doutorado
Linha de Pesquisa
Language, education, and society
Número do Gabinete
Room 32
Telefone do Gabinete
(55)(11)3091-5052
E-mail
wmm@usp.br

Graduated in English-Portuguese Languages, Master in Philosophy of Education (Pontifical Catholic University of São Paulo) and PhD in Language and Education (University of São Paulo). She is an Associate Professor at the University of São Paulo, Senior Professor at the Postgraduate Program in Linguistic and Literary Studies in English at USP's Faculty of Philosophy, Letters and Humanities. Performed postdoctoral research at the University of Manitoba (Canada). Co-directs the National Project on Literacy: Language, Culture, Education and Technology (2015-2020) and co-directed the National Teacher Education Project "New Literacy, Multiliteracies and Foreign Languages" (2009-2015), registered in the Directory CNPq Research Groups. Co-directs the Knowledge Exchange and Research Proposal Pilot Project: Literacies and Languages ​​in Teacher Education, University of Sao Paulo, Brazil and University of Illinois, Urbana-Champaign, USA - (USP-UIUC Pilot Project). Her recent research focuses on Language and Education, Literacies (New Literacies, Multilanguages, Critical Literacies, Digital Literacy), Critique and Meaning Making, Critical Pedagogy, Teacher Education..

 

Some publications

 

Livros

JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. Z.; MONTE MOR, W. (Eds) Letramentos em Prática na Formação Inicial de Professores de Inglês. Campinas, SP: Pontes Editores, 2018, v.1. p.380.

PESSOA, R. R.; SILVESTRE, V. P. V.; MONTE MOR, W. (Eds) Perspectivas críticas de Educação Linguística no Brasil - Trajetórias e práticas de professoras/es universitárias/os de inglês. São Paulo: Pá de Palavra - Parábola Editorial, 2018, v.1. p.280. (Online and Printed)

TAKAKI, N. H.; MONTE MOR, W. (Eds) Construções de Sentido e Letramento Digital Crítico na Área de Línguas/Linguagens. Campinas: Pontes, 2017, v.1. p.293.

MONTE MÓR, W. Caderno de Orientações Didáticas para EJA: Línguas Estrangeiras (Teaching Guidelines for the Education of Youth and Adults) 1a ed. São Paulo: SME, 2010. v. 1. 146p.

 

Artigos

 

MONTE MOR, W.; Santos, A.S.  Práticas discursivas e concepção/ensino-aprendizagem de língua(s) na contemporaneidade – Uma entrevista com Walkyria Maria Monte Mor. Práticas discursivas e concepção/ensino-aprendizagem de língua(s) na contemporaneidade. Revista Eventos pedagógicos, v. 10, n. 2 (2019), p. 1081-1090.

SOUZA, L. M. T. M. DE; MONTE MÓR, W. Still Critique? Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v.18, p.445 - 450, 2018.

MONTE MOR, W.; MORGAN, B. https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/interfaces/article/view/6733/4639Between Conformity and Critique. Developing ‘Activism’ and Active Citizenship: Dangerous Pedagogies? Interfaces Brasil/Canadá, v.14, p.16 - 35, 2014.

MONTE MOR, W. Convergência e diversidade no ensino de línguas: expandindo visões sobre a 'diferença'. Polifonia, v.21, p.234 - 253, 2014.

MONTE MOR, W. Multimodalidades e comunicação: antigas novas questões no ensino de línguas estrangeiras. Letras & Letras (UFU. Online and Printed), v.26, p.469 - 478, 2010.

MONTE MOR, W. Critical literacies, meaning making and new epistemological perspectives. Matices en Lenguas Extranjeras (Bogota, Colombia), v.02, p.01 - 18, 2009.

 

Capítulos

MONTE MOR, W. Formação Docente e Educação Linguística: uma perspectiva linguístico-cultural-educacional. In Magno e Silva, W; Silva, W.S; Campos, D.M. Desafios da Formação de Professores na Linguística Aplicada. Campinas-SP: Pontes Editores, 2019, p 187-208.

MONTE MOR, W. Expansão de Perspectiva e Desenvolvimento do Olhar: um exercício de Letramento Crítico In: Linguística Aplicada Para Além das Fronteiras.1 ed. Campinas, SP: Pontes, 2018, v.1, p. 299-319.

MONTE MOR, W. Letramentos críticos e expansão de perspectivas: diálogo sobre práticas. In: Letramentos em Prática na Formação Inicial de Professores de Inglês.1 ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2018, v.1, p. 315-335.

MONTE MOR, W. Sobre rupturas e expansão na visão de mundo: seguindo as pegadas e os rastros da formação crítica In: Pessoa, R.R.; Silvestre, V.; Monte Mor, W. Perspectivas críticas de Educação Linguística no Brasil. 1a ed. São Paulo, SP: Pá de Palavra - Parábola Editorial, 2018, v.1, p. 265-278. (Online and Printed).

MONTE MOR, W. Sociedade da Escrita e Sociedade Digital: Línguas e Linguagens em Revisão In: Construções de Sentido e Letramento Digital Crítico na Área de Línguas/Linguagens.1 ed. Campinas-SP: Pontes, 2017, v.1, p. 267-286.

MONTE MÓR, W. Learning by Design: reconstructing knowledge processes in teaching and learning practices, in B. Cope; M. Kalantzis (Eds) A Pedagogy of Multiliteracies: Learning by Design. Nova York: Palgrave Macmillan, 2015, p 186-209. 

MONTE MÓR, W. The Development of Agency in a New Literacies Proposal for Teacher Education in Brazil in E. S. Junqueira e M. E. K. Buzato (orgs) New Literacies, New Agencies? A Brazilian Perspective on Mindsets, Digital Practices and Tools for Social Action In and Out of School. Nova York: Peter Lang Publishers, 2013, p 126-146.